dinsdag 17 juni 2008

Kwatta

Opa Rrrrrrrrrrrrruud heeft een raar koosnaampje voor vivienne.

De eerste keer dat ik het hem hoorde zeggen wist ik niet meteen wat hij bedoelde.
'Hoi Kwatta' .

De volgende dag wilde ik het Lies vertellen maar helaas was ik de naam vergeten en dus volgde een hele raad het woord sessie die 2 weken duurde. Maar helaas het goede woord zat er niet tussen totdat opa rrrrrrrrrrrruud afgelopen zondag de trap op liep en bij 'kwatta' ging kijken.



Later op de dag (het was natuurlijk vaderdag en dat werd gevierd met de hele familie Tacq en aanhang op de JFK laan) ging het weer over het kwatta verhaal en wat toch de betekenis is.



Hieronder de verklaring:





KWATTA
Van Dale vermeldt bij Kwatta: "in de verbinding 'aller ogen zijn gericht op Kwatta'; (thans ook) 'alle ogen zijn gericht op Kwatta', gezegd van iemand die of iets dat in het middelpunt van de belangstelling staat".
In het Woordenboek van populaire uitdrukkingen, clichés, kreten en slogans (2002) schrijft Marc De Coster dat deze uitdrukking ook gebruikt wordt in de betekenis 'van iemand een initiatief verwachten zonder zelf iets te doen', zoals in een zin als: 'Aller ogen zijn gericht op Kwatta: wat gaat de Amerikaanse president beslissen?'

De uitdrukking ”Aller ogen zijn gericht op Kwatta”, die pas in 1999 is opgenomen in Van Dale, heeft in veel opzichten een link met de krijgsmacht.

Van oorsprong is de kwatta een slingeraapje (Ateles paniscus) dat onder meer in Suriname voorkomt; vervolgens ook een cacaoplantage in Suriname, gelegen tussen de rivieren Coppename en Suriname. De plantage was eind 19de eeuw gesticht door Joost G. van Embden. In 1883 werd in Breda, ook door Van Embden, de Kwatta-chocoladefabriek opgericht en acht jaar later kwam in Nederland de eerste verpakte chocoladereep op de markt: de Kwatta-reep.
In de Eerste Wereldoorlog – toen de schepen nog van hout en de mannen van staal waren – waren de chocoladerepen zeer populair bij de militairen. Sterker nog: de uitdrukking ”Aller ogen zijn gericht op Kwatta” zou op de kazernes zijn ontstaan. Al snel werd, zeker ook door de consumptie van Kwatta-repen in de kazernekantines in Breda zelf, onder andere op de Koninklijke Militaire Academie, de naam ‘Manoeuvre Chocolaad’ aan de repen gegeven. De bijnaam van de reep werd ‘manoeuvrereep’, de reclameslogan ”Aller ogen zijn gericht op Kwatta”. De afbeeldingen op de wikkel van de chocoladereep kregen ook een krijgshaftiger karakter: zowel een soldaatje op wacht als een matroos aan een stuurwiel sierde de wikkel. Het Kwatta-soldaatje oogde in eerste instantie als een doorsnee Nederlandse militair en, mede hierdoor, werd Kwatta zo populair dat het van merknaam verwerd tot soortnaam.
Met de Kwatta-soldaatjes kon de spaarlustige consument deelnemen aan 's lands eerste spaarzegelsysteem. Zo waren 10 soldaatjes afdoende voor een nieuwe chocoladereep en 100 soldaatjes voor een huishoudschaar.
___________________________________________________________________